cze
29
2020
0
Przedstawiamy Państwu praktyczny poradnik ubiegania się o dofinansowanie zagospodarowania wody opadowej. Wyjaśniamy jakie dokumenty, do jakich instytucji oraz w jakim terminie należy złożyć. Informujemy również na jakie kwoty dotacji można liczyć w zależności od miasta oraz podmiotu ubiegającego się.
– opracowano we współpracy z Panią Małgorzatą Puto, prawnikiem z Kancelarii JBW
W związku z przyspieszającym ociepleniem klimatu i coraz częściej występującymi okresami suszy, wzrasta świadomość społeczeństwa i poszanowanie dla zasobów naturalnych. W ostatnim czasie wśród polskich samorządów coraz popularniejsza jest inicjatywa oferowania programów dofinansowujących zagospodarowanie wody opadowej, co ma przyczynić się do lepszego wykorzystania zasobów naszej planety i ułatwienia inwestowania w narzędzia wspomagające naszą gospodarkę dobrami naturalnymi. Poniżej w przystępny sposób przedstawiamy zasady dofinansowania w poszczególnych miastach.
I. PODSTAWA PRAWNA
W związku z postępującym globalnym ociepleniem klimatu oraz ubywającymi zasobami wodnymi naszej planety, pod koniec XX w. instytucje unijne zaczęły rozważać potrzebę bardziej globalnego podejścia do polityki wodnej. W 1997 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący ramowej dyrektywy wodnej z następującymi kluczowymi celami: rozszerzenie zakresu ochrony wód na wszystkie wody, wody powierzchniowe i podziemne, polepszenie stanu wód w wyznaczonym terminie, gospodarka wodna oparta na dorzeczach, „podejście łączone” dopuszczalnych wielkości emisji i norm jakości, większe zaangażowanie obywatela, usprawnienie prawodawstwa. W konsekwencji wprowadzono dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.Urz. WE L 327 z 22.12.2000), (dalej jako: Dyrektywa). Dyrektywa wprowadziła obowiązek zrównoważonego gospodarowania wodami wskutek oparcia systemu usług wodnych na zasadzie zwrotu kosztów tych usług. Zgodnie bowiem z motywem (1) Dyrektywy, Woda nie jest produktem handlowym takim jak każdy inny, ale raczej dziedzictwem, które musi być chronione, bronione i traktowane jako takie. Ponadto art. 9 dyrektywy przewiduje, iż Państwa Członkowskie zapewnią, że: polityki opłat za wodę przewidują odpowiednie działania zachęcające użytkowników do wykorzystywania zasobów wodnych efektywnie oraz przyczyniają się do osiągnięcia celów środowiskowych dyrektywy.
Wskutek zobowiązań unijnych, na terenie Polski wprowadzono reformę gospodarki wodnej ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz.U. z 2017 r. poz. 1566), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2018 r. Ustawa stanowi realizację obowiązku implementacji rozwiązań unijnych. Znacząco rozszerzono przedmiotowy i podmiotowy zakres obowiązku uiszczania opłat za usługi wodne, a także wprowadzono nowe rozwiązania w zakresie naliczania i poboru tych opłat. Na nowy system opłat za usługi wodne składa się określenie na gruncie ustawy Prawo wodne katalogu opłat za usługi wodne, obejmującego opłaty m.in. za: pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, a także wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast.
W dniu 12 grudnia 2017 r. weszła natomiast w życie ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2017 poz. 2180). Tym samym zmieniona została kwalifikacja prawna wód opadowych. Zgodnie z nowym brzmieniem znowelizowanej ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 310), wody opadowe utraciły status ścieków. Nie stosuje się do nich zatem przepisów o opłatach od odprowadzania ścieków. Bowiem wraz ze zmianą statusu prawnego wód opadowych zastosowanie utraciły zapisy taryf opłat na gruncie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. 2001 nr 72 poz. 747). Nie oznacza to jednak, że od wód opadowych nie pobiera się żadnych opłat – wciąż pobierane są opłaty za wodę odprowadzaną do sieci kanalizacji deszczowej. Pobieranie ich zależy jednak od lokalnych systemów opłat. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2019, poz. 712), Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o: 1) wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej; 2) wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego.
Efektywnym sposobem na uniknięcie opłat z tytułu odprowadzania wód opadowych jest zamontowanie na nieruchomości instalacji służącej do zbierania deszczówki. W związku z zadaniami własnymi jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki komunalnej, w wielu miastach Polski wprowadzono więc programy zrównoważonego gospodarowania wodami, polegające na dofinansowaniu montażu odpowiednich instalacji. Programy te mają charakter lokalny i uzależnione są od polityki w zakresie zagospodarowania wód opadowych danego miasta. Zwracamy również uwagę na równoległy program rządowy “Moja Woda”, w ramach którego również mogą Państwo liczyć na zwrot wydatków poniesionych na instalację przydomowej retencji.
II. ZASADY DOFINANSOWANIA Z PODZIAŁEM NA MIASTA
- Wrocław
- Bielsko-Biała
- Lublin
- Kraków
- Warszawa
- do 4 000 zł – dotacja dla mieszkańców oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
- do 10 000 zł – dotacja dla pozostałych wnioskodawców niezaliczanych do sektora finansów publicznych,
- do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji – dotacja dla jednostek sektora budżetowego, będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
- Gdańsk
- ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW NR 1 ul. Partyzantów 74 80-254 Gdańsk punkt informacyjny – parter2. ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW NR 3 ul. Nowe Ogrody 8/12 80-803 Gdańsk stanowisko 14,15,16
- ZESPÓŁ OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW NR 4 ul. Wilanowska 2 80-809 Gdańsk
- SEKRETARIAT WYDZIAŁU ŚRODOWISKA URZĘDU MIEJSKIEGO W GDAŃSKU ul. Piekarnicza 16 pok. 15
- Zgromadzenie dokumentacji – w celu ubiegania się o dotację należy przygotować:
- Wniosek – należy wnieść na formularzu (nierzadko stanowiącym załącznik do uchwały Rady Miasta),
- Zgodę właściciela/współwłaścicieli na realizację inwestycji, jeśli Wnioskodawcą nie jest właściciel lub samodzielny właściciel.
- Złożenie dokumentów – terminy składania wniosków są ustalane indywidualnie dla każdego miasta. Wnioski można składać w odpowiednim urzędzie miasta. Wnioski w ramach programu “Moja Woda” można składać od 1 lipca 2020 r. do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
- Podpisanie umowy – po weryfikacji złożonych dokumentów osoby spełniające wymogi niezbędne do uzyskania dofinansowania zostają zaproszone do podpisania Umowy.
- Realizacja inwestycji – składa się na nią wybranie Wykonawcy (w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonuje instalacji samodzielnie), rozpoczęcie prac, ponoszenie wydatków, odebranie wykonanych prac potwierdzone protokołem odbioru podpisanym przez Wykonawcę i Wnioskodawcę (w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonuje instalacji samodzielnie), uzyskanie od Wykonawcy oryginału faktury (rachunku), wystawionej na Wnioskodawcę na podstawie protokołu odbioru wykonanej inwestycji (w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonuje instalacji samodzielnie), wykonanie dokumentacji fotograficznej, przedstawiającej wykonaną inwestycję.
- Złożenie rozliczenia – wypełniony i podpisany przez Wnioskodawcę druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji), poświadczona na każdej stronie za zgodność z oryginałem przez Wnioskodawcę kopia protokołu wykonanej inwestycji (w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonuje instalacji samodzielnie), faktura (rachunek) wystawiona na Wnioskodawcę przez Wykonawcę inwestycji (w przypadku gdy Wnioskodawca nie wykonuje instalacji samodzielnie), dokumentacja fotograficzna przedstawiająca wykonaną inwestycję.
- Zakończenie procedury ubiegania się o dofinansowanie – akceptacja rozliczenia, przekazanie dotacji na wskazany we wniosku rachunek bankowy