Projekt edukacyjny, którego celem jest zbudowanie instrumentów promujących i wspierających postawy pro-ekologiczne. Oparty na 4 filarach: kupuj to czego potrzebujesz, używaj wielokrotnie, nie wyrzucaj tylko naprawiaj i naucz się przerabiać, wytwarzać i przetwarzać. Obok akcji budowania świadomości i nauki przez zabawę, przewidujemy instrumenty zachęty, a także budowanie bazy informacji o sposobach i możliwościach recyklingu, zmniejszenia ilości śmieci i zaprogramowanie w nas samych postaw zmniejszających oddziaływanie na środowisko.
I. OPIS PROJEKTU
Projekt Zmniejszaj swój ślad środowiskowy przygotowany przez Forum Infrastruktury Sp. z o.o. (dalej jako Forum Infrastruktury).
Celem Projektu Zmniejszaj swój ślad środowiskowy jest:
- promowanie zachowań pro-ekologicznych;
- zbudowanie świadomości społecznej, iż także infrastruktura zbudowała pojęcia ekologiczna i przyrodnicza.
- nauka, edukacja pro-ekologiczna
- kształtowanie pro-ekologicznego stylu życia
Nasi eksperci w ramach akcji pro-bono i w oparciu o swoje doświadczenia zawodowe przygotowali propozycje projektów, które mogą zostać wykorzystane przez Państwa nieodpłatnie, na potrzeby domowe, szkół, przedszkoli, fundacji i innych podmiotów wspierających i promujących wyżej wymienione cele.
Celem jest powstanie centrum doradztwa i informacji, stworzenie platformy zbierająca dane o instrumentach zmniejszenia śladu – opisanych w Projekcie, a docelowo aplikacja pozwalająca na korzystanie z informacji, kontaktów i pomysłów.
Doraźne działania: tworzone są grupy (zespoły) edukacyjne, plastyczne i rzemieślnicze w ramach, których będzie zbierana i przekazywana wiedza, świadczone usługi, realizowane projekty promocyjne (plastyczne). |
II. ZAŁOŻENIA
Edukacja najlepiej działa w praktyce. Prawidłowa segregacji śmieci oznacza mniej odpadów niezagospodarowanych – a tym samym mniejszy „ślad środowiskowy”, który każdy z nas wygeneruje i odciśnie na otoczeniu.
Projekt Zmniejszaj swój ślad środowiskowy opiera się na czterech filarach, a aplikacja ma wspierać każdego użytkownika:
- Mądrze kupuj – Kupuj to czego potrzebujesz. To trudna sztuka, ale jeśli już nauczymy się kupować tyle ile potrzebujemy, oznaczać to będzie mniej śmieci i odpadów, wykształcimy nawyk/przyzwyczajenie, które zostanie w nas do końca życia.
- Używaj wielokrotnie – Oznacza zaproszenie do wielokrotnego użycia szklanych, plastikowych i papierowych opakowań.
- Nie wyrzucaj tylko naprawiaj – Naprawienie produktów wspiera aktualnie ustawodawstwo UE[1]. Warto więc samodzielnie albo przy pomocy specjalistów naprawiać, wydłużając życie produktów zamiast produkować bezmyślnie odpady.
- Naucz się przerabiać, wytwarzać i przetwarzać – to popularna idea recyklingu i upcyklingu zrób wiele rzeczy sam. Korzystaj z kursów, instruktarzy i pomysłów publikowanych w sieci.
Polacy postrzegają siebie jako pro-ekologocznych, szukają rozwiązań ekologicznych dla siebie, chętnie segregują śmieci, jednak nie potrafią tego robić[2].
Jak wynika z badania ARC Rynek I Opinia oraz FOB tylko 66 % Polaków deklaruje, że sortuje śmieci, a tylko 15 % z nich potrafiłaby je prawidłowo posegregować[3]. Zgodnie z raportem przedstawionym przez Bank Światowy[4] Kraje europejskie i środkowoazjatyckie poddają powtórnemu przetworzeniu i kompostowaniu niemal jedną trzecią (31 procent) odpadów. Jednakże według Banku Światowego region ten ma o wiele większy potencjał w tym zakresie i mógłby poddawać recyklingowi i kompostować do ¾ śmieci. Aż 90% odpadów w regionie jest zagospodarowywanych. Jednak na terenach wiejskich odbieranych jest tylko 55 procent odpadów, zaś w obszarach miejskich nawet 96 procent. Nikt nie bada ile śmieci jest produkowana z powodu braku namysłu co do ich możliwości wykorzystania, braku wiedzy o możliwości naprawy czy pomysłu co zrobić z chwilowo niepotrzebną rzeczą.
Kolejnym problemem jest niski poziom świadomości i kultury szacunku do rzeczy oczywisty w starej Europy. Sprzęty odziedziczone czy nabyte wraz z domami się przechowuje lub sprzedaje. Materiały budowlane i wykończeniowe z odzysku cieszą się olbrzymia popularnością.
Stare przedmioty czy ich części przerabia się by nadać im nowe życie, przede wszystkim naprawi się, naprawia i jeszcze raz naprawia ( meble, dywany, porcelanę, buty itp.)
Nie idźmy za hasłem „Nowego wspaniałego świata” A. Huxleya – przetwarzajmy, naprawiajmy i dawajmy nowe życie przedmiotom.
Problemami są:
- niski poziom wiedzy o wartości starych przedmiotów i możliwości ich wykorzystania,
- brak literatury specjalistycznej, giełd, targów i ludzi, którzy potrafią pomóc w ocenie i wycenie,
- zanikający sektor specjalistów potrafiących naprawiać ręcznie wykonane, rzemieślnicze przedmioty,
- niska kultura informacyjna,
- brak aplikacji, stron i informacji w polskojęzycznej przestrzeni internetowej,
- niska kultura podmiotów zajmujących się odzyskiem odpadów,
- brak regulacji prawnych ułatwiających recykling i upcycling przedmiotów i materiałów itp.,
- brak bieżącej informacji o selekcji, odbiorze i dalszym przetworzeniu odpadów nawet komunalnych, co motywowałoby do staranności i troski o cały proces.
III. CELE
Projekt Zmniejszaj swój ślad środowiskowy ma przede wszystkim:
Edukować – Projekt nadaje się do realizacji w domu, w grupie znajomych, w szkole, przedszkolu, innej palcówce edukacyjnej. Stopniowo będziemy budować ii udostępniać nowe Projekty.
Budować świadomość – materiał będzie uzupełniany o międzynarodowe dobre praktyki recyklingu.
Poszerzać wiedzę o wartości materialnej i historycznej przedmiotów – wskakując na kursy, literaturę i dostępne źródła wiedzy o przedmiotach historycznych, rzemieślniczych itp.
Pomagać – zdobyć informacje, wiedzę i umiejętności konieczne do samodzielnego przetwarzania przedmiotów (recycling, upcycling)
Integrować – tworzyć bazę wiedzy o dobrych praktykach, rzemieślników i przedsiębiorców, którzy naprawiają, przetwarzaj.
Zbudować platformę wymiany doświadczeń – aby każdy mógł zrealizować i promować swoje dobre praktyki i rozwiązania.
IV. ZYSKI
Poza „zmniejszeniem śladu ekologicznego” – co może i powinno być szeroka akcja społeczną związaną z rozbudową świadomości ekologicznej oraz promowanie i wspieranie osiągania samowystarczalności, a także eko-edukacji.
CSR – wsparcie przez podmioty potrzebujące budowy wizerunku dbających o środowiska, wyrównywanie nierówności społecznych – inaczej niż dotychczas rozumiemy – przez naukę samowystarczalności, powściągliwości w korzystaniu ze środowiska, przetwarzania naturalnych odpadów.
V. INSTRUMENTY WSPARCIA
Jako instrumenty wsparcia proponujemy:
- Program jako schemat działań – do wdrożenia w gminach lub miastach – przedstawiany w formie prezentacji (seminarium), następnie tutoring i kolejno wsparcie wdrożenia – dla jednostek organizacyjnych, promocja w formie rekreacji, zaangażowanie mieszkańców.
- Aplikacja/strona WEB – informacje o aktywnościach, wsparcie dla poszukujących rozwiązań, baza kontaktów (m.in. o podmiotach zajmujących się rzemiosłem, transportem) możliwość własnych podstron – lokalnych (promocja podmiotów, informacja o punktach wymiany, naprawy, promocja programów, targów „pchlich”, bezpłatna platforma do wymiany, oddawania rzeczy).
- Wsparcie organizacyjne i prawne przy budowie miejsc wymiany produktów (np. gmin, dzielnic).
- Wsparcie prawne dla spółek komunalnych– jak rozwiązać problem „odzysku” odpadów przeznaczonych do utylizacji (budowa instrumentów prawnych) – program zmiany przepisów, wewnętrznych podatkowych, szkolenia.
- Wsparcie inicjatyw lokalnych – targi staroci, pchle targi.
- Budowa programów nauki rzemiosła – wsparcie prawne, organizacyjne i administracyjne rzemieślników budujących swoje kompetencje (zawody związane z naprawa, przetwarzaniem, odnawianiem).
Zapraszamy Partnerów do kontaktu:
Forum Infrastruktury Sp. z o.o.
Ul. Targ Rybny 11A/4
80-838 Gdańsk
Mail: biuro@foruminfr.com.pl
Tel.: 058 305 46 63
[1] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dyrektywa-prawo-do-naprawy-w-unii-europejskiej-urzadzenia-agd-maja-dzialac-dluzej-serwis-agd-gwarancja-zywotnosc-sprzetu
[2] https://www.ekologia.pl/srodowisko/ochrona-srodowiska/ekologiczny-portret-polakow,17145.html
[3] https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/segregacja-odpadow-Polacy-statystyki-7716.html