E-Zdrowie lub Zdrowie Mobilne, w skrócie m-Zdrowie, obejmuje działania medyczne związane ze zdrowiem ogólnym, realizując swoje zadania przy użyciu urządzeń mobilnych, takich jak smartfony, tablety, komputery lub urządzenia do monitorowania pacjentów. M-Zdrowie to nowa, szybko rozwijająca się dziedzina, która ma coraz większe znaczenie w transformacji i cyfryzacji opieki zdrowotnej, a także w poprawie jej jakości i wydajności. Dziś długie oczekiwanie na wizytę u lekarza lub stanie w kolejce nie jest już standardem w większości rozwiniętych krajów. Wraz z postępem i rozwojem nowoczesnych technologii pacjenci mogą liczyć na zupełnie nową jakość usług w każdej dziedzinie opieki zdrowotnej.

Zapewnienie zdalnej opieki zdrowotnej nie musi być skomplikowane

Rynek mobilnych aplikacji zdrowotnych rozwija się bardzo szybko. Najpopularniejsze są te dotyczące aktywności fizycznej (31%), informacji medycznej (17%) oraz tzw. wellness (15%). Pozostałe miejsca zajmują aplikacje dietetyczne (7%) i programy zarządzania zdrowiem (7%), które służą m.in. do monitorowania parametrów zdrowotnych, stanów emocjonalnych czy kontrolowania stosowania leków. Badania wykazują, że pacjenci chętnie korzystają z nowych technologii w kontaktach z lekarzami. Rozwój sektora m-Zdrowia i telemedycyny jest również pozytywnie oceniany przez lekarzy. 40% z nich ufa, że narzędzia mobilne mogą zmniejszyć liczbę wizyt w placówkach medycznych, a 93% ekspertów uważa, że aplikacje mobilne mogą poprawić stan zdrowia pacjentów.

Popularne aplikacje zdrowotne obejmują te, które oferują porady, jak chronić się na przykład przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, takimi jak ekspozycja na słońce, a także te służące do analizy aktywności fizycznej. Oczywiście to nie koniec zakresu. Rośnie również zainteresowanie aplikacjami umożliwiającymi umawianie i realizację zdalnych wizyt u lekarzy. Nowoczesne rozwiązania m-Zdrowia zapewniają większy dostęp do opieki zdrowotnej, ułatwiając pacjentom uzyskanie porady medycznej, a pracownikom służby zdrowia jej udzielanie. Na przykład dla lekarzy leczących choroby dermatologiczne ocena wzrokowa jest podstawowym elementem oceny i diagnozy. Postępy w technologii medycznej, które umożliwiają przesyłanie obrazów i filmów o wysokiej rozdzielczości, otworzyły drzwi dla dermatologicznych programów m-Zdrowia. W związku z tym zapewnienie opieki zdrowotnej nie musi być skomplikowane.

Ekspansja cyfryzacji medycyny w czasach pandemii

Zgodnie z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi opieki zdrowotnej wszystkie kraje muszą posiadać podstawowe zdolności zapewnienia gotowości w zagrożeniach zakaźnych, które mogą rozprzestrzeniać się na całym świecie. Badania i rozwój nowych metod radzenia sobie z kryzysami przy użyciu nowoczesnych technologii często nabierają tempa podczas wybuchów epidemii, gdy innowacje są absolutną koniecznością. Tak było w przypadku pandemii koronawirusa SARS-CoV-21, którą Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła 11 marca 2020 r.

Nakazy pozostania w domu wprowadzone w wielu krajach znacznie ograniczyły dostęp pacjentów do opieki medycznej. W tym czasie stało się jasne, że porady telefoniczne i pomoc medyczna online wkrótce będą bardzo interesujące zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy. Dzięki nim można zachować dystans społeczny, bez konieczności długiego czekania na wizytę czy jej odkładania.

Nieoczekiwaną konsekwencją pandemii Covid-19 jest to, że rządy na całym świecie muszą ponownie przemyśleć rolę technologii cyfrowej w opiece zdrowotnej. Na przykład, aby trzymać ludzi z dala od szpitali, rządy Stanów Zjednoczonych i Australii zatwierdziły zwrot kosztów konsultacji telemedycznych, umożliwiając pacjentom rozmowę z lekarzami za pośrednictwem wideo. Z kolei rząd Wielkiej Brytanii uruchomił czat na temat koronawirusa, aby zmniejszyć presję na Narodową Służbę Zdrowia i ograniczyć kontakty osobiste. Eksperci twierdzą, że takie innowacje w dłuższej perspektywie pomogą zmniejszyć liczbę wizyt w placówkach medycznych i przyspieszyć proces leczenia. Co więcej, dzięki zastosowaniu rozwiązań m-Zdrowia zwiększy się również dostępność usług medycznych, co, jak wiemy, było problemem w wielu krajach na długo przed pandemią Covid-19.

Jak technologie cyfrowe zmieniają dynamikę sektora opieki zdrowotnej?

Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, opieka zdrowotna przeszła głębokie zmiany w ciągu ostatniej dekady w związku z rozwojem nowych technologii. Są to nie tylko udoskonalenia dotyczące elektronicznej dokumentacji medycznej, ale przede wszystkim rozwój telemedycyny. Kiedyś trzeba było udać się do lekarza, aby dowiedzieć się, co jest przyczyną dolegliwości lub czy jesteśmy narażeni na problemy w przyszłości. Dziś możemy spotkać się ze specjalistą z dowolnego miejsca, szybko uzyskać poradę i stosunkowo łatwo się leczyć.

Rozwiązania m-Zdrowia umożliwiają komunikację z pielęgniarką lub lekarzem za pośrednictwem smartfonu lub komputera. Wystarczy łącze internetowe i dedykowana aplikacja. Można zrobić zdjęcie lub film swojej przypadłości i wysłać je do odpowiedniego specjalisty, który po obejrzeniu zaleci dalsze działania. Pozwala to na szybką diagnozę bez konieczności umawiania się i spędzania czasu w poczekalni. Płynność działania zapewniają wysoce skalowalne i bezpieczne usługi SaaS, oparte o rozwiązania chmurowe, a także aplikacje mobilne. Coraz więcej placówek medycznych decyduje się na wdrażanie takich systemów, aby zapewnić pacjentom jeszcze lepszy poziom usług i zwiększyć dostępność opieki medycznej.

Dziś lekarzy wspomaga również sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, które zapewniają jeszcze lepsze obrazowanie za pomocą robotów. Dzięki temu wiele problemów zgłaszanych przez pacjentów jest dokładnie badanych, a każda anomalia jest szybko analizowana i diagnozowana, zapewniając właściwe leczenie. Jednym z najnowszych trendów, które pojawiły się w branży dermatologicznej, jest dermoskopia całego ciała z wykorzystaniem ulepszonej technologii automatycznego mapowania. Dzięki zdjęciom o niezwykle wysokiej rozdzielczości (50 megapikseli), strukturę znamion skórnych lekarz może ocenić na podstawie obrazu klinicznego. Wykryte znamię jest automatycznie identyfikowane i można je również przenieść na trójwymiarową mapę ciała pacjenta. Pozwala to na szybkie porównanie zmian skórnych podczas kolejnych wizyt, co jest bardzo ważne dla wczesnego wykrycia np. raka skóry.

Zalety i korzyści cyfryzacji w medycynie

Czy cyfryzacja sektora medycznego jest korzystna? Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – tak!

Kluczowe zalety to m.in.:

  1. Telemedycyna stanowi praktyczne rozwiązanie problemu, umożliwiając pacjentom uzyskanie niezbędnego leczenia niezależnie od miejsca zamieszkania.
  2. Szybka porada specjalisty i łatwy dostęp do dokumentacji medycznej. Na przykład, jeśli nagle na ciele pojawią się zmiany skórne, możesz zrobić im zdjęcie i wysłać je do lekarza. Dermatolog zleci dodatkowe badania, postawi diagnozę i na podstawie zebranych informacji wystawi e-receptę. Wszystko bez wychodzenia z domu!
  3. Dzięki cyfryzacji usług medycznych w łatwy sposób można również monitorować postępy leczenia czy rehabilitacji. Możesz wysłać wiadomość do lekarza lub poprosić o szybką konsultację wideo lub czat w celu sprawdzenia, czy wdrożona kuracja przynosi oczekiwane rezultaty.
  4. Rozwój sektora m-Zdrowia przyczynia się również do obniżenia kosztów funkcjonowania placówek medycznych. W wielu przypadkach wizyty nie wymagają bezpośredniego kontaktu pacjenta z lekarzem lub fizjoterapeutą, jak ma to np. miejsce w przypadku operacji. Wizyty można umawiać częściej, ponieważ nie trzeba czekać na wymianę pacjentów w gabinecie, a koszty związane z obsługą recepcji czy przygotowaniem gabinetów są zdecydowanie niższe.
  5. Istotną zaletą cyfryzacji sektora opieki medycznej jest także usprawnienie procesu diagnostycznego. Szybki przepływ informacji pozwala lekarzom zweryfikować stan pacjenta i skierować na odpowiednie badania. W ten sposób niektóre choroby, takie jak rak skóry, można wykryć na wczesnym etapie rozwoju, zwiększając tym samym szanse pacjentów na wyzdrowienie.

Przedstawiamy Help Doctor – zintegrowaną platformę internetową łączącą pacjentów i lekarzy specjalistów

Firma KLG Solutions stworzyła aplikację Help Doctor odpowiadając na zapotrzebowanie rynku. Aplikacja ta w swoich głównych założeniach zrzesza pacjentów, pielęgniarki i fizjoterapeutów oraz lekarzy różnych specjalności. Wystarczy, że założysz konto użytkownika, a po chwili będziesz mógł wyszukać dostępnego specjalistę i uzyskać poradę medyczną. Ogromną zaletą aplikacji jest fakt, że działa ona zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej na iOS i Android. Dzięki temu pacjenci mogą szybko skorzystać z konsultacji lekarskiej. Z drugiej strony lekarze otrzymują wsparcie w codziennej pracy i możliwość pozyskiwania nowych pacjentów, wykorzystując nowoczesne metody promocji jakości ich pracy.
Korzyści dla lekarzy korzystających z aplikacji cyfrowych, takich jak Help Doctor
Korzystanie z aplikacji medycznych, takich jak Help Doctor, przynosi wiele korzyści placówkom medycznym i specjalistom. Najważniejsze z nich to:

  1. Indywidualny kalendarz wizyt
    Jednym z najważniejszych elementów w pracy każdej pielęgniarki, fizjoterapeuty i lekarza jest kalendarz z harmonogramem wizyt. Korzystając z aplikacji Help Doctor, wystarczy kilka kliknięć, aby poinformować pacjentów o godzinach, w których świadczeniodawca może zrealizować wizytę w domu pacjenta lub umówić pacjenta na godzinę w swoim gabinecie. Pacjent otrzymuje informację kiedy potrzebny specjalista jest dostępny. Dzięki swoistej „uberyzacji” umawiania wizyt wszyscy uczestnicy systemu oszczędzają czas i pieniądze oraz uzyskują poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego.
  2. Dokumentacja medyczna w jednym miejscu
    Każdy lekarz korzystający z usługi Help Doctor otrzymuje dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej każdego ze swoich pacjentów. W ten sposób wszystkie niezbędne informacje są zawsze dostępne, niezależnie od miejsca i czasu, co przyspiesza diagnostykę.
  3. Szybka płatność
    Korzystanie z aplikacji Help Doctor wpływa również pozytywnie na finanse lekarzy. Weryfikacja przeprowadzonych wizyt przebiega szybko, co ułatwia wykonywanie podsumowań, a płatności za przeprowadzone wizyty są szybko przekazywane na konta lekarzy.
  4. Gwarantowana promocja
    Korzystanie z aplikacji medycznych, takich jak Help Doctor, eliminuje konieczność indywidualnego promowania usług przez specjalistów. Każdy ze specjalistów, który założył konto w serwisie, może precyzyjnie opisać swoją specjalizację oraz wskazać rodzaje chorób, którymi się zajmuje. Dzięki temu pacjenci mogą szybko znaleźć potrzebną pielęgniarkę lub lekarza i umówić się na wizytę.
  5. Dostęp do bazy danych pacjentów 24h/7
    Aplikacje mobilne działają niezależnie od miejsca i pory dnia. Praktycznie każdy z nas korzysta ze smartfona. Dzięki temu pacjenci mogą zdalnie umawiać się na wizyty, kiedy tylko tego potrzebują. Dla lekarzy oznacza to jedno – częstsze spotkania z pacjentami, możliwość podnoszenia kwalifikacji poprzez praktykę i większe zyski.

Help Doctor wspiera ograniczanie rozprzestrzeniania się COVID-19
Możliwość zdalnego umawiania i przeprowadzania wizyt sprawia, że coraz mniej osób odwiedza placówki medyczne. W ten sposób zmniejsza się ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Usługa Help Doctor zapewnia kompleksową pomoc medyczną poprzez integrację z lekarzami różnych specjalności, pielęgniarkami oraz sieciami aptecznymi. Czas umawiania wizyt jest skrócony dzięki zastosowaniu geolokalizacji, która umożliwia wyszukanie specjalisty blisko domu, a zintegrowane systemy finansowe ułatwiają płatności online. Z pomocą aplikacji Help Doctor można również zamówić badania diagnostyczne z pobraniem materiału do badań w domu pacjenta lub wypożyczyć profesjonalny sprzęt medyczny. Wystarczy kilka kliknięć, aby uzyskać kompleksową opiekę medyczną, która jest kluczowa podczas pandemii i wspiera działania mające na celu zmniejszenie liczby chorób.

Autorzy:

dr Jerzy Giersz
Krzysztof Pawełko

KLG Solutionswww.klgsolutions.pl – jest twórcą aplikacji medycznych: Help Doctor, Nursility, Biotrack (wdrożenie w USA).